Začiatok môjho tretieho ročníka – pozor, občas som to prehnal s filozofiou.

Úvod

V tomto príspevku budem písať o tom, ako som sa rozhodol prežiť svoj tretí ročník (bakalára) na univerzite.
Keďže je približne mesiac, odkedy nám semester začal, tak mám zopár čerstvých myšlienok o ktoré by som sa tu s vami rád podelil.
Na konci som venoval odstavec iným alternatívam, nad ktorými som uvažoval.

Ako iste tušíte/viete, naše študentské životy môžeme rozdeliť na hlavné oblasti, ktoré sú približne takéto:

  • Škola
  • Práca
  • Zábava a spoločenský život

Niektorí z nás si k tomu pridávame svoje individuálne kategórie, ako napríklad Hobby, Ženy, Age… .
V našom kolektíve sme sa zhodli, že tieto veci nie je možné skĺbiť. A ak je to možné, tak buď majú tieto oblasti prienik (pracujete v škole, … ), alebo sa im nevenujeme poriadne. Ak chcete diskutovať o tomto rozdelení, nech sa páči, dole máte na to vyhradené miesto. Ja som to spomenul len preto, aby som o každej z týchto oblastí čo to povedal.

Škola

Posledné dva roky (a hlavne druhý rok) som venoval škole naozaj veľa času. Táto investícia sa mi ale tento rok zúročuje. V prvých dvoch ročníkoch som spravil 178 / 180 kreditov a všetky povinné predmety okrem predmetov Pravdepodobnosť a Štatistika a Bakalárskej práce. Cez prázdniny som sa rozhodol, že tento rok školu mierne vypustím, takže som si zapísal len týchto 12 kreditov. Myslím, že je to správny prístup. Veľa našich spolužiakov má podobný prístup (aj keď nie až tak extrémny).

Takže mám v škole jednu prednášku a dve cvičenia, z čoho je povinné len jedno cvičenie a aj to je len každý druhý týždeň. Budúci semester mi zostáva už len bakalárska práca a štátnice. Tak to je skvelé, či ? 🙂
Výhody sú zrejmé, mám o jeden veľký kameň na srdci menej, o ktorý sa musím starať. Môžem sa venovať iným veciam.
Nevýhody sú, že niektorých svojich kamarátov proste nestretávam. A ešte sa bojím, že či svojmu mozgu nedávam príliš veľkú dovolenku pred štátnicami.
Tieto nevýhody sa ale dajú ošetriť jednoducho. S kamarátmi sa dá stretnúť aj mimo školu a keď máte prácu alebo psychicky náročné hobby (ako napr. programovanie, matematika alebo šach) tak aj tak musíte svoju hlavu aktívne používať.

Na výber témy bakalárky som si nechal čas až do deadline-u. Chcel som si tému vybrať čo najlepšie vzhľadom na to, že “zanietený bakalár” produkuje najlepšie práce a navyše prečo by som robil na niečom, čo ma nezaujíma / nebaví. Vedúceho som si ale rezervoval už pomerne skoro (pred začatím semestra).
Internát aj štipendium nie sú problém. Internát sa dáva za priemer (kvalitu) a nie kvantitu. Štipendium na magisterskom štúdiu má rovnaký algoritmus (štipendium za tento rok dostanem na magistrovi).
V škole som bol počas piatich týždňov štyrikrát.

Zatiaľ mi tento prístup voči škole vyhovuje. A svedomie ma nehryzie, lebo prechádzam cez to isté čo ostatní, ibaže za kratší čas (takže štát na mne snáď neprerobil 🙂 ).

Práca

Full-time počas semestra

Už v druhom ročníku som mal v pláne počas svojho tretieho ročníka poctivo pracovať. Prácu som začal hľadať koncom augusta. Niektoré referencie som získal od známych, niektoré sú default (napr. Eset) a dal som si životopis aj na profesiu.sk . Nakoniec som sa kvôli prostrediu rozhodol pre firmu EEA, kde mám známeho, za ktorého ďakujem mame. Dohodol som sa s nimi na prakticky full-time (7+ hodín denne, ale formálne je to brigáda).

Prečo som sa takto rozhodol?

Podobne ako pri výbere univerzity, aj tu zvíťazil kolektív. Ľudia tam mi boli sympatický, veľa z nich je absolventov rovnakej školy ako ja študujem. Navyše majú program na zaúčanie nových študentov / pracovníkov a ich postupné uvádzanie do praxe. Hrávajú florbal a pozvali ma aj na ich konferenciu. Bolo príliš veľa dôvodov za, aby som odmietol. Jediná nevýhoda je, že je to na 30+ min cesty z internátu a zatiaľ opodstatnene nižší plat. Ja to ale beriem ako prax, respektíve ako štúdium do praxe. Mám k dispozícií veľa odborníkov ochotných poradiť, technológie používané v praxi a proste dobré prostredie.

Neviem ani, čo presne mi ponúkali ostatní, lebo som nebol na inom pohovore. Ja som proste cítil, že toto je tá správna cesta.

Na to, aby sa niekto stal majstrom v nejakej oblasti, tak podľa mňa treba prejsť všetky úrovne. Rád tento prístup demonštrujem na príklade stredovekého maliara:

Keď sa stredoveký človek, učeň chcel stať majstrom umenia, tak si vyhľadal svojho majstra. Majster ho, pre jednoduchosť nášho príkladu, prijal do svojej dielne. Učeň prvé týždne musel upratovať a mohol sa pozerať len na to, ako majster pracuje. Nemohol ho ani vyrušovať (“nevyrušujte majstra pri práci”). Ide o kritické štádium kedy učeň musí prejaviť svoju trpezlivosť a tým ako on tak aj majster zistí, či ho to baví a či je pre vec niečo schopný obetovať. Potom mohol dokončovať isté nepodstatné časti majstrových obrazov, ako sú napr. pozadia. Napríklad jeden taliansky maliar, učeň namaľoval takého krásne anjela do pozadia, že sa jeho majster zaprisahal, že už nebude maľovať vo svojom živote. Učeň postupne pracuje na čoraz väčších “moduloch” obrazov. Posledný test je, že môže namaľovať celý obraz pre nejakého zákazníka. Samozrejme, počas tohoto procesu má učeň tvrdý tréning a majstrov cenný feedback.

–parafráza z nejakej knihy.

Ďalšou výhodou trvalého pracovného pomeru je, že získate taký dobrý pocit. “Niekde pracujem a teda trávim čas zmysluplne” — s tým prichádza aj sebavedomie. A navyše vám za to všetko ešte aj platia 🙂
Vopred ale upozorňujem, že si treba tak mesiac zvykať na nový denný režim. Vstáva sa skôr, obedy v jedálňach (a často ani večere) nie sú. Veľa vecí prestanete stíhať. Treba si nájsť nový týždenný rytmus. Ja som sa napríklad naučil viacej oddychovať cez víkendy a takisto míňam viac peňazí na svoju bežnú údržbu, lebo mi doslova stojí za to si kúpiť pohodlie = čas.

Summer internship

Summer internship je v preklade letná stáž. To znamená asi toľko, že si firma najme študenta na leto na nejaký svoj projekt. Študent na projekte v malom týme vedenom stálym zamestnancom pracuje. Tento projekt sa potom môže / nemusí uviesť do prevádzky. Kamaráti, ktorí absolvovali takýto program si najviac cenia firemné know-how, a nie na naše pomeri veľmi slušný plat.

Toto leto by som na takýto internship išiel veľmi rád. Ako hlavné alternatívy uvažujem Facebook a Google. Interview proces sa začína už teraz v októbri a je dobré začať čo najskôr.

Zábava a spoločenský život

V tomto smere trávim viac času ako minulé roky. Po práci mi už je ťažké sadať zase za počítač a tak prirodzene inklinujem k spoločnosti. Okrem toho, že je to zábavné je to ešte aj zdroj výborných informácií, …, však každý vie.

Hobby

Rozhodol som sa, že budem pravidelne športovať, aby moje telo nezaostalo za mojich duchom 🙂 Za hlavné aktivity v tomto smere som zvolil hlavne Ultimate Frisbee a príležitostne beh a florbal. A aj naopak platí, v zdravom tele zdravý duch 🙂

Iné prístupy

Samozrejme, každí sme iní a teda vyžadujeme iné prístupy. Ja som si vybral práca + zábava + hobby a veľmi málo školy. Uvažoval som ale aj nad inými alternatívami.

Veda – škola

Keď som stihol bakalára prakticky za dva roky, tak by som v pohode stihol všetko podstatné z magistra v treťom ročníku. Dokončil by som bakalára a mal absolvované magisterské predmety. Plný teórie by som mohol pokračovať:

  • a) V praxi. Nájdem si firmu a zúročíme svoje znalosti.
  • b) Svetovej univerzite. Zmením školu, urobím si masters ( =magister), získam iný pohľad na vec a pravdepodobne dostanem aj lepšie vzdelanie.

Po dvoch rokoch školy som ale sám seba presvedčil, že vedu nechcem robiť. Nevidím v nej priamu aplikáciu, čo ma výrazne demotivuje.

Vlastný projekt

Po-browse-ujem Internety, zistím akých služieb je nedostatok (či už reálny, alebo kvalitatívny). Vymyslím riešenie, niečo naprogramujem a budem poskytovať / predávať na Internete. Proste americký sen novej doby.
Určite to raz skúsim, lebo to nie je prístup ktorý človek len tak zahodí. Ale teraz nie. Myslím si, že by som mal niekde predtým pracovať tradičným spôsobom. Prejsť si štádiami, akými si človek počas svojho vývinu v ekonomickom svete prežil a tak si znovu prežil históriu človeka na vlastnej koži. Najprv sme predsa my, ako ľudia, obrábali polia a večer flámovali a až potom sme hľadali zlato, budovali manufaktúru alebo vytvárali webové aplikácie 🙂

Voľný rok

Sen mnohých pracujúcich ľudí. Rok robiť len to, čo človeka baví, chodiť po svete, čítať zaujímavé knihy a zabávať sa s ostatnými. Každý si to už určite cez niektoré svoje prázdniny prežil. Ja o sebe ale viem, že by ma to nebavilo. Mal by som pocit, že na sebe nepracujem, neposúvam sa dopredu. Jasné, občas si človek potrebuje oddýchnuť, ale na to sú prázdniny, prípadne niektoré víkendy.

Záver

Takže tento rok mám málo školy a pomerne dosť práce a iných aktivít. Snažím sa veľa času tráviť v spoločnosti a svojimi hobby. Mohol som zvoliť iné prístupy, možno riskantnejšie a potenciálne lepšie. Myslím si ale, že tento rok určite nebude strateným rokom, lebo má zmysel. Zmysel vidím v tom, že sa môj život podobá na život bežného človeka. Či je ale takýto život pre mňa dobrý, alebo nie, budem vedieť rozhodnúť iba časom. A túto otázku si treba určite zodpovedať a teda stojí za to takto žiť 🙂

Author: Peter Csiba

Software Engineer at Google

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *