Moje polienko do ohňa

V tomto liste by som rád uviedol protipríklad, vyjadril nesúhlas a poprosil o ospravedlnenie pána premiéra Roberta Fica za nasledovný výrok:
My vieme niečo urobiť pre učiteľov, ale očakávam, že aj oni niečo urobia pre štát.
Ehm. No čo na to povedať?

Ou, Trosku Kvalitne Skolstvo

V tomto liste by som rád uviedol protipríklad, vyjadril nesúhlas a poprosil o ospravedlnenie pána premiéra Roberta Fica za nasledovný výrok:

My vieme niečo urobiť pre učiteľov, ale očakávam, že aj oni niečo urobia pre štát.

Ou, Trosku Kvalitne Skolstvo
Ou, Trosku Kvalitne Skolstvo

Úvod

Ehm. No čo na to povedať?
Zo srdca sa nám hrnú emócie nie práve pekného charakteru.
Ale čo s touto nahromadenou energiou?
Môžeme nami zvoleného pána premiéra Fica súdiť,
môžeme sa ho pýtať, čo on, urobil pre náš štát,
alebo sa s ním môžeme vrhnúť do nekonečnej argumentačnej vojny.

Bohužiaľ, všetky horeuvedené možnosti majú jednu spoločnú smutnú vlastnosť.
Nechávajú stav školstva (a štátu) rovnaký a bez zmeny, ako tomu už je zopár desaťročí.
Osobne to hodnotím ako výhru pána premiéra Fica, lebo jeho vláde by zachovanie dnešného stavu určite vyhovovalo.

Skúsme preto rozmýšľať hlavou a použiť múdre slová pána Kennedyho:

Nepýtajte sa, čo môže vaša vlasť urobiť pre vás, ale čo vy môžete urobiť pre ňu.


Na základe inicitatívy som sa rozhodol poslať otvorený list pánovi premiérovi
a štrajkujúcim učiteľom vyjadriť podporu a zaželať pevné nervy v dosiahnutí skutočného cieľa tohto štrajku, čím je modernizácia školstva a príprava našich detí na 21. storočie.
Samozrejme, zvýšenie platov je prvým a nutným krokom.
P.S. Aby som týmto slovám dodal na váhe, tak na konci článku uvádzam aspoň to málo, čo som zatiaľ pre naše školstvo urobil ja.

Pozitívny príklad nášho školstva (list premiérovi)

Vážení pán premiér,

V tomto otvorenom liste by som rád uviedol protipríklad, vyjadril nesúhlas a poprosil Vás o ospravedlnenie za nasledovný výrok:
“My vieme niečo urobiť pre učiteľov, ale očakávam, že aj oni niečo urobia pre štát.”

Rád by som uviedol protipríklad k Vášmu výroku na príbehu môjho učiteľa matematiky Anina.
A vedzte, že Anino je len jedným z mnohých učiteľov,
ktorí nám dodávajú nadštandardné vzdelanie na úkor svojho pohodlia,
a že ja som len jedným z mnohých úspešných žiakov, ktorým takto pomohli.
Chcel by som takisto poďakovať triednej Zuzane B., fyzikárke Andrei R. a všetkým mojim ZŠ, SŠ a VŠ učiteľom.

Príbeh

Oficiálnu, a prinajmenšom nudnú, učebnicu matematiky som videl len jedenkrát.
Prečo? Lebo Anino si hodiny matematiky pripravuje počas svojho voľného času na základe metódy pána Hejného.

Anino v nás pestuje chuť po poznaní.
Namiesto toho, aby nám boli matematické formule vtĺkané do hlavy, tak si ich sami dokazujeme s jeho pomocou.
Všeobecne neobľúbená matematika sa pre nás stáva zábavou.

Anino nás posúva ďalej.
Keď vyrátame všetky príklady,
dá nám ťažšie,
a keď si myslíme, že sme najlepší na svete,
tak nás pošle na medzinárodné súťaže.

Anino nám venuje ďaleko viac ako od neho vyžaduje štát.
Pripravuje si pre nás matematické krúžky,
podporuje nás v riešení korešpondenčných seminárov (ktoré pokladám za kľúčové v mojom vývine),
pripravuje nám výlety počas prázdnin
a sám sa ďalej vzdeláva a je znovu študentom FMFI UK.

Anino je pre nás ďaleko viac ako len učiteľom, je pre nás mentorom a priateľom

Ďakujem za Váš čas,
Peter Csiba,
Software-ový inžinier v Google Search, Kalifornia.

P.S. Aspoň 3 ďalší žiaci Anina majú rovnaké zamestnanie ako ja. Áno, platíme teraz dane v zahraničí, ale raz sa aj s našporeným vrátime na rodné Slovensko.

Negatívny príklad nášho školstva (prehnaný)

Predstavme si, že by som zostal na základnej škole v rodnej obci a nikdy nestretol učiteľov ako Anino.
Prehistorickému štátnemu aparátu by sa počas intenzívnych 8 rokoch môjho “vzdelávania” pravdepodobne podarilo “nainštalovať” operačný systém Varšavský pakt 3.1, bez možnosti prechodu na novšiu verziu alebo užívateľskej podpory. No fajne.
Otec po prvom roku takého “vzdelávania” podotkol: “Túším môj syn v tej škole zhlúpol”.
Po 8 až 12 rokoch by som nastúpil do bežnej práce, a namiesto toho, aby som Slovenskej spoločnosti pomáhal, tak by som štát podporoval v krčmách len prostredníctvom dane z alkoholu, tabaku a vulgárnou necielenou spätnou väzbou.
No Pipkoš.
Či by som mal radšej taký život, to neviem.

Zhrnutie

Áno, mal som šťastie na dobré vzdelanie.
Ale v ideálnom štáte by som také šťastie nepotreboval, lebo dobrý štát poskytuje rovnosť šancí všetkým svojim občanom.
Som rád, že štrajk učiteľov poukazuje na tento problém.

Verím, že aktuálnu pozornosť učitelia využijú na nastolenie trvalých zmien v školstve,
ktoré umožní poctivé vzdelanie každému žiakovi.
Odborníci určite vedia, čo treba urobiť, a súhlasím, že zvýšenie platov je nutným prvým krokom aby si šikovný ľudia prestali hovoriť: “Ja by som rád učiteľom, ale keď kopírovanie .xls tabuliek vynáša 2x viac!”.
Ale ak zvýšenie platov bude jediným výsledkom,
tak budem z toho smutný,
lebo pán premiér zase vyhral,
keďže tu nejde o tie desiatky miliónov ročne na zvýšenie platov, ale o desiatky miliárd, čo budúce generácie vyprodukujú (čísla normalizované o infláciu).

Počas štrajku učiteľov som si uvedomil, že každý je vlastne učiteľom. Či už ide o ukázanie cesty cudzincovi, návštevu rodiny alebo prácu s kolegami,
každý moment sa učíme alebo učíme ostatných. Niektorí sa rozhodli učiť ako svoje povolanie a mali by sme si to ceniť.

Och, už je to dlhé,
moju nedeľu som si predstavoval inak 😛
Ako každá správa, aj táto sa končí milým zvieracím videom:

Čo som ja urobil pre naše vzdelávanie?

  • Dobrovoľníctvo pre Trojsten, 1000 hodín (125 pracovných dní).
  • Práca pre Matematická Olympiáda, asi 100 hodín.
  • Príspevok pomoz.sk https://www.pomoz.sk/prehlad-online-platieb
  • 1% plus platu + 1% zamestnávateľ gift match Trojstenu (organizácií pre talentovaných žiakov).

Author: Peter Csiba

Software Engineer at Google

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *